Inleiding tot de expertise en RDR-overeenkomst: basisprincipes van het dossierbeheer
Duur: 12 lesuren
Bijscholing:
- 12 punten Assuranties
Met examen (meer informatie)
Leerdoelen:
Ze begrijpen de terminologie en de mechanismen van deze overeenkomst. Zij zijn tenslotte beter vertrouwd met de verschillende baremagevallen.
Doelgroep:
Deze opleiding is bestemd voor echte beginners die hierover een basiskennis willen verwerven. Wij denken in het bijzonder aan de beginnende schadebeheerders BA-motorrijtuigen, de nieuwe medewerkers van de RDR-diensten en de makelaars.
Inhoud:
- Wanneer mogen wij een expert aanstellen? Wie mag het doen?
- Wat houden de begrippen "drempel" en "plafond " in?
- Wat is het verschil tussen de regeling op initiatief en de regeling met akkoord?
- Wat gebeurt er als de schade niet in RDR geregeld wordt?
- Er werd geen aanrijdingformulier ingevuld en/of een partij geeft het ongeval niet aan bij zijn verzekeraar. Wat zijn de gevolgen?
- Wanneer en waarom een inspecteur aanstellen?
- Zijn alle getuigenissen ontvankelijk in RDR?
- Wat is de link tussen het verkeersreglement en het barema?
- De verzekeraar tegenpartij reageert niet... ?
- De expertise- en RDR-overeenkomst in het kader van de verzekering BA-auto Korte historiek van de overeenkomst
- Voordelen en algemene filosofie van deze overeenkomst
- Toepassingsgebied
- Verloop van de expertise
- Aanstelling van de expert
- De opdracht van de expert
- Tegenexpertise
- Opstellen van het expertiseverslag
- De verzekeraar - tegenpartij is (voorlopig) niet gekend
- Toepassingsgebied
- Schadebericht
- Raadplegen van de strafbundel
- Met welke elementen houdt men rekening?
- Soorten versies
- Het gemeenschappelijk aanrijdingformulier (analyse van de verschillende rubrieken; interpretatie)
- De eenzijdige versies
- Het inspectierapport
- Getuigenis
- Fraudeknipperlichten
- Regeling op initiatief
- De algemene principes
- De verschillende baremagevallen
- De uitzonderingen
- Regeling met akkoord
- Principe van het verhaal
- Verschil tussen “actief” beheer en “passief” beheer