Het logo van Assuralia

TRAIN THE TRAINER - Klare taal in verzekeringen

NEW!

Inschrijven kan ook via Fopas.

LESUREN

  • 4 uur

BIJSCHOLINGSPUNTEN

  • 4 punten in Assuranties

CONTEXT

Op basis van het strategisch plan van Assuralia heeft de Commissie Communicatie besloten om acties te ondernemen ter bevordering van duidelijke communicatie met verzekerden en rechthebbenden, onder het initiatief genaamd "Klare Taal". Dit sectorbreed initiatief streeft ernaar om heldere communicatie als een instrument te gebruiken voor verzekeringsondernemingen om hun relaties met cliënten te versterken, te verbeteren en uit te breiden, met als bijkomend doel een positieve invloed te hebben op het imago van de sector en het vertrouwen van de politiek te vergroten.

In de verzekeringssector, die vaak als complex wordt ervaren, zijn begrijpelijke teksten van groot belang. Een gebrek aan duidelijkheid leidt tot geschillen, klachten bij ombudsdiensten en consumentenorganisaties en zelfs juridische procedures. De Ombudsman van de Verzekeringen heeft in 2021 al een reeks aanbevelingen gedaan met betrekking tot Klare Taal. Het verstrekken van heldere informatie en communicatie, en het beschikbaar blijven op cruciale momenten, zijn van essentieel belang om het vertrouwen in de verzekeringssector verder te versterken

DOELSTELLINGEN

De opleiding « Train the trainer - Klare Taal » richt zich op het aanleren van vaardigheden om teksten over verzekeringen begrijpelijk te maken door middel van heldere en duidelijke taal.
Aan het einde van de opleiding zijn de deelnemers in staat om een gestructureerde, aan de lezer aangepaste communicatie te ontwerpen. Ze zullen de juiste vragen kunnen stellen en de basisregels van een effectieve communicatie kunnen toepassen. 
Een heldere communicatie die breed en regelmatig gebruikt wordt in een onderneming zorgt voor: 

  1. Verbeteren van begrijpbare communicatie: Het doel is om complexe verzekeringsdocumenten en de communicatie begrijpelijker te maken voor de klanten. Dit helpt om misverstanden te voorkomen en het vertrouwen te vergroten.
  2. Efficiëntie in communicatie: Het gebruik van klare taal kan de tijd die nodig is om vragen van klanten te beantwoorden verminderen, omdat de geboden informatie meteen duidelijk is.
  3. Verhogen van de klanttevredenheid: Door duidelijke en eenvoudige taal te gebruiken, voelen klanten zich beter geïnformeerd en gewaardeerd, wat leidt tot een hogere klanttevredenheid.
Daarnaast krijgen de deelnemers tips mee hoe ze de standaard syllabus kunnen overbrengen naar de medewerkers binnen hun ondernemingen. 
De ondernemingen die minstens een deelnemer inschrijven voor de opleiding « Train the trainer Klare taal » hebben de mogelijkheid om de syllabus te kopen. Deze vormt een uitstekende ondersteuning voor de opleiding voor hun personeel of hun verkoopnetwerk. Voor meer informatie, raadpleeg de rubriek ‘Praktische informatie’. 

DOELGROEP

De opleiding « Train The Trainer - Klare Taal » is bedoeld voor trainers. Deze biedt hun een gestructureerde gids om zelfverzekerd en effectief opleidingen te geven over helder taalgebruik aan personen in contact met het publiek, verantwoordelijken voor distributie en het verkoopnetwerk binnen hun onderneming. 

VEREISTE VOORKENNIS


Om een opleiding Klare Taal te geven als trainer, zijn verschillende soorten voorkennis en vaardigheden nodig

  1. Taalvaardigheid: Als trainer Klare Taal moet je zelf een uitstekende beheersing hebben van de taal waarin je de training geeft. Dit omvat kennis van grammatica, spelling, zinsbouw en woordenschat.
  2. Ervaring met training geven: Het is nuttig om ervaring te hebben met het geven van trainingen, workshops of presentaties, bij voorkeur gerelateerd aan communicatie of taalvaardigheid.
  3. Inzicht in doelgroepen: Je moet in staat zijn om de behoeften en kenmerken van je doelgroep te begrijpen, zodat je de training kunt aanpassen aan hun niveau en achtergrond.
  4. Pedagogische vaardigheden: Het is belangrijk om effectieve pedagogische technieken te beheersen om deelnemers te betrekken, te motiveren en te helpen leren.
INHOUD

1. Inleiding: Wat is Klare Taal en waarom is ze belangrijk? 
  • 1.1. Klare Taal in de verzekeringssector
  • 1.2. Klare Taal, doeltreffende teksten
  • 1.3. Het resultaat van deze workshop
2. Klare Taal: hoe begin ik eraan? 
  • 2.1. Inzicht in doelgroep en doelstelling
  • 2.2. Twee cruciale vragen
3. Focus op zakelijke taal die helder informeert - Complexe informatie toegankelijk verwoord;
Hoe schrijf je een goede informatieve tekst?
  • 3.1. Breng de belangrijkste informatie eerst
  • 3.2. Schrijf concreet
  • 3.3. Structureer je tekst
  • 3.4. Gebruik taal die de lezer begrijpt
4. Focus op zakelijke taal die activeert – Instructies doelgericht en overtuigend geschreven
  • 4.1. Trek aandacht en stimuleer verder lezen
  • 4.2. Hou het simpel en duidelijk
  • 4.3. Spreek de lezer direct aan
  • 4.4. Focus op voordelen en positieve uitkomsten
  • 4.5. Sluit af met een sterke call-to-action
5. Tips die elke mail en brief beter maken
  • 5.1. Geef je tekst vaart met actieve en concrete werkwoorden
  • 5.2. Creëer samenhang met signaalwoorden
  • 5.3. Gebruik actuele taal
  • 5.4. Laat geen twijfel toe
  • 5.5. Schrijf (korte) eenvoudige zinnen
  • 5.6. Schrijven is schrappen

METHODOLOGIE


Deze praktijkgerichte opleiding biedt trainers de nodige tools, methoden en praktijkvoorbeelden om de complexiteit van verzekeringstaal te vereenvoudigen en de communicatie te versterken. Tijdens de cursus worden didactische inhoud overgebracht, ervaringen gedeeld en praktijkgevallen opgelost. Door deze syllabus te volgen, kunnen trainers op hun beurt hun deelnemers inspireren en empoweren om met vertrouwen en helderheid te communiceren in diverse situaties.

SYLLABUS

De ondernemingen die minstens één deelnemer inschrijven voor de opleiding « Train the trainer Klare taal » hebben de mogelijkheid om de syllabus te kopen (in dezelfde taal als de gevolgde opleiding). Deze syllabus van een dertigtal pagina’s vormt een uitstekende ondersteuning voor de opleiding voor hun personeel of hun verkoopsnetwerk. 

Deze zal digitaal ter beschikking gesteld worden. Dit laat de ondernemingen toe om eenvoudig wijzigingen aan te brengen die nuttig zijn. We denken o.a. aan huisstijl of voorbeelden vanuit de onderneming.

Bovendien, staat de bijscholing over correct en duidelijk taalgebruik in communicatie in verzekeringen vermeld in de niet-limitatieve lijst van voorbeelden van sectorspecifieke opleidingen (bijlage 1 bij de FAQ-bijscholing van de FSMA, bladzijde 31). Dit betekent dat bijscholingspunten toegekend kunnen worden aan de deelnemers die ingeschreven zijn voor zulke opleidingen. Bij Insert kennen we 4 bijscholingspunten toe in het kader van de opleiding « Klare taal ».

  • Prijs: € 1.500 + BTW (6%)

Insert nieuwsbrief

Geïnteresseerd in onze toekomstige opleidingen?

Inschrijven