Klare taal in verzekeringen
Inschrijven ook mogelijk via Fopas
DUUR
- 4 lesuren
- 4 punten in Assuranties
Op basis van het strategisch plan van Assuralia heeft de Commissie Communicatie besloten om acties te ondernemen ter bevordering van duidelijke communicatie met verzekerden en rechthebbenden, onder het initiatief Klare Taal". Dit sectorbreed initiatief streeft ernaar om heldere communicatie als een instrument te gebruiken voor verzekeringsondernemingen om hun relaties met cliënten te versterken, te verbeteren en uit te breiden, met als bijkomend doel een positieve invloed te hebben op het imago van de sector en het vertrouwen van de politiek te vergroten.
In de verzekeringssector, die vaak als complex wordt ervaren, zijn begrijpelijke teksten van groot belang. Een gebrek aan duidelijkheid leidt tot geschillen, klachten bij ombudsdiensten en consumentenorganisaties, en zelfs juridische procedures. De Ombudsman van de Verzekeringen heeft in 2021 al een reeks aanbevelingen gedaan met betrekking tot Klare Taal. Het verstrekken van heldere informatie en communicatie, en het beschikbaar blijven op cruciale momenten, zijn van essentieel belang om het vertrouwen in de verzekeringssector verder te versterken.
De opleiding “Klare Taal in Verzekeringen” richt zich op het aanleren van vaardigheden om teksten over verzekeringen begrijpelijk te maken door middel van heldere en duidelijke taal.
Aan het einde van de opleiding zijn de deelnemers in staat om een gestructureerde, aan de lezer aangepaste communicatie te ontwerpen. Ze zullen de juiste vragen kunnen stellen en de basisregels van een effectieve communicatie kunnen toepassen.
Een heldere communicatie die regelmatig en breed gebruikt wordt in een onderneming zorgt voor:
- Verbeteren van begrijpbare communicatie Het doel is om complexe verzekeringsdocumenten en communicatie begrijpelijker te maken voor klanten. Dit helpt om misverstanden te voorkomen en het vertrouwen te vergroten.
- Efficiëntie in communicatie Het gebruik van klare taal kan de tijd die nodig is om vragen van klanten te beantwoorden verminderen, omdat de geboden informatie meteen duidelijk is.
- Verhogen van de klanttevredenheid Door duidelijke en eenvoudige taal te gebruiken, voelen klanten zich beter geïnformeerd en gewaardeerd, wat leidt tot een hogere klanttevredenheid.
De opleiding « Klare taal in Verzekeringen » is bedoeld voor een breed scala aan professionals binnen de verzekeringssector die één op andere manier belast zijn met communicatie ten aanzien van klanten. We denken hierbij in de eerste plaats aan alle personen in contact met het publiek en de verantwoordelijken voor de distributie maar ook financieel adviseurs, risicomanagers, schadebehandelaars, arbeidsdeskundigen, accountmanagers, productontwikkelaars, marketeers, fraudecoördinatoren, compliance-officers en verantwoordelijken voor externe communicatie.
INHOUD
1) Inleiding – Wat is Klare Taal en waarom is ze belangrijk?
- 1.1 Klare Taal in de verzekeringssector
- 1.2 Klare Taal, doeltreffende teksten
- 1.3 Het resultaat van deze workshop
- 2.1. Inzicht in doelgroep en doelstelling
- 2.2. Twee cruciale vragen
Hoe schrijf je een goede informatieve tekst?
- 3.1 Breng de belangrijkste informatie eerst
- 3.2 Schrijf concreet
- 3.3 Structureer je tekst
- 3.4 Gebruik taal die de lezer begrijpt
- 4.1 Trek aandacht en stimuleer verder lezen
- 4.2 Hou het simpel en duidelijk
- 4.3 Spreek de lezer direct aan
- 4.4 Focus op voordelen en positieve uitkomsten
- 4.5 Sluit af met een sterke call-to-action
- 5.1 Geef je tekst vaart met actieve en concrete werkwoorden
- 5.2 Creëer samenhang met signaalwoorden
- 5.3 Gebruik actuele taal
- 5.4. Laat geen twijfel toe
- 5.5 Schrijf (korte) eenvoudige zinnen
- 5.6 Schrijven is schrappen
METHODOLOGIE
Deze opleiding vraagt een actieve deelname aan praktijkoefeningen en het delen van ervaring en goede praktijkvoorbeelden.